1/3

PROJEKTY KURATORSKIE

STARTOWA_JAKUB.jpg
PIPA_PIWOSZ_STARTOWE.jpg
STARTOWE_PLECIENIE.jpg

JESTEŚMY OKROPNE

- wystawa zbiorowa prezentująca twórczość artystek, które łączy odwaga malarskiego gestu i pewna estetyczna nonszalancja: Martyny Czech, Alex Urban, Małgorzaty Wielek-M i Marty Bystroń. Ich obrazy z całą pewnością trudno uznać za… ładne – w najbardziej konwencjonalnym pojęciu tego słowa – i trzeba przyznać, że okazało się być w tym coś niezwykle uwalniającego. Wszystkie cztery poruszają tematy powszechnie uznawane są za trudne, wstydliwe i obsceniczne, mogące wprawiać obserwatora co najmniej w zakłopotanie. Co ważne, robią to z dużą lekkością, przymrużeniem oka i  solidną dawką czarnego humoru. Realizacja w BWA Galerii Sztuki w Olsztynie w marcu 2020 r.

JEDEN ORGANIZM

- wystawa indywidualna Patrycji Pi Pa Piwosz zrealizowana w BWA Galerii Sztuki w Olsztynie w maju 2019 r. Zaprezentowanych zostało tu kilkanaście obiektów wykonanych z  materiałów pochodzenia naturalnego i sztucznego m.in. fragmentów ubrań, futer z recyclingu, sztucznych włosów, pakuł lnianych, silikonu, wosku, a także elementów własnoręcznie wykonanej przez artystkę ceramiki. Intencją projektu Jeden Organizm było stworzenie sytuacji artystycznej, odbieranej nie tylko przez zmysł wzroku, ale też dotyk i słuch. W trakcie wernisażu odbyło się działanie performatywne z udziałem publiczności polegające na przymierzaniu i animowaniu znajdujących się na wystawie obiektów.

PLECIENIE LEKKOATLETYCZNE

- wystawa indywidualna Magdaleny Starskiej  oraz seria towarzyszących jej warsztatów, spotkań i happening. Motywem przewodnim działań, w kwietniu i maju 2018 r. w Galerii Miejskiej Arsenał oraz w przestrzeni Starego Rynku w Poznaniu, było plecenie i wyplatanie. Podstawowy budulec stanowił sznurek i przedmioty gotowe. Posłużyły artystce, jak i chętnym, aby jej towarzyszyć, do wspólnego budowania obiektów i instalacji. Celem planowanych działań było zwrócenie uwagi na to, jak można otoczyć troską zarówno przedmioty jak i wprawiających je w ruch i nadających im określone znaczenia ludzi.

STARTOWE.jpg
Przeciez-zupełnie-nie-wiem-co-bedzie-sta
_DSC6150.jpg

CSW W POBIEDZISKACH

- oficjalne otwarcie CSW w Skansenie Miniatur w Pobiedziskach miało miejsce w maju 2010 roku. Sześciopiętrowy “wieżowiec” z bezbarwnego oraz czarnego pleksi i metalu przez sześć lat gościł szereg wystaw i wydarzeń towarzyszących. Prezentowane na pięciu z sześciu pięter obiekty nie mogły mieć więcej niż 30 cm wysokości i były oglądane przez szklaną fasadę. Projekt miniaturowej instytucji sztuki został zainicjowany przez Wojciecha Hoffmana i zrealizowany w ramach stypendium NCK „Młoda Polska”. Był on przewrotną odpowiedzią brak Centrum Sztuki Współczesnej w województwie Wielkopolskim boleśnie odczuwany przez tutejsze środowisko artystyczne.

PRZECIEŻ ZUPEŁNIE NIE WIEM CO BĘDZIE

- wystawa Justyny Scheuring w sali kameralnej galerii BWA w Olsztynie stanowiła nową odsłonę wybranych prac artystki, powstałych w latach 2009-2014. Przy użyciu różnych mediów, zestawiła tu ona m.in.: dokumentację performatywnej interwencji w tłumie osób odwiedzających przestrzeń wystawienniczą przy londyńskim Southbank pt. Ćwiczenie Spontaniczności (Spontaneity Exercise), wyselekcjonowane rysunki z ostatnich lat oraz pracę wideo Psie, mówię do ciebie po ludzku, zawierającą poezję artystki. Podczas wernisażu odbył się także performance w wykonaniu Justyny Scheuring  i wolontariuszy.

MARTWE NATURY

- wystawa zbiorowa w MOK Olsztyn realizowana w maju 2014 r. Prezentowane prace nie skupiały się wyłącznie na estetyce, ale podejmowały próbę dotknięcia problemów egzystencjalnych, społecznych. Zobaczyć tam było można m.in. zdjęcia przedmiotów osób starszych, przebywających w ośrodkach opieki, zdjęcia tkanek ludzkich, ale też np. obrazy w humorystyczny sposób przypominające dawne, nieprodukowane już marki papierosów. Artyści  poruszyli przy tej okazji także ważkie tematy takie jak przemijanie, śmierć, choroba – nie po to jednakże by wprawić publiczność w ponury nastrój, lecz by przypomnieć o ulotności życia, odchodzeniu i kluczowej wadze uważności.

STARTOWE.jpg

SŁONCE JEST NAJWAŻNIEJSZE

- na olsztyńskiej wystawie Magdalena Starska zaprezentowała wybór prac rysunkowych z lat 2009-2014 oraz rzeźbiarskich z 2013 roku. W centralnym punkcie ekspozycji znalazła się "wielka kropla” - instalacja wewnątrz której zwiedzający mogli, w intencji artystki, odpocząć. Ponadto pokazana została dokumentacja filmowa serii trzech performance. Dwa z nich zostały wykonane wcześniej w Gdańsku i Łodzi, trzeci pt. W Mocy jest Ruch miał miejsce  przed budynkiem Galerii BWA w Olsztynie dniu wernisażu. Na specjalnie skonstruowanej platformie artystka, wspólnie z grupą wolontariuszy, angażowała publiczność w rytualne przesiewanie piasku.  

ikona-start-prj-kuratorskie.jpg

RAJ DLA DZIECI. INSPIRACJE

- w maju i czerwcu 2013 r. sala kameralna BWA w Olsztynie została zaaranżowana w sposób przyjazny dla najmłodszych odbiorców sztuki. Przez okres blisko dwóch miesięcy stanowiła miejsce nie tyle jednorazowej ekspozycji, co przestrzeń „dziania się", twórczego spędzania czasu i tytułowego poszukiwania inspiracji. Dzieci stały się tu nie tylko odbiorcami, ale i aktywnymi współtwórcami zdarzeń. Na projekt składały się warsztaty plastyczne prowadzone przez pracowników BWA i zaproszonych do współpracy gości. Projekt był kuratorowany wspólnie z Olgą Orzeł-Kopeć. 

 

uthropia5.jpg

DRZEWA PAŃSTWOWE

- projekt kuratorski i artystyczny trwający blisko półtora roku - od stycznia 2011 do czerwca 2012-  realizowany w dwóch miastach: w Poznaniu i w Londynie. Złożyły się na niego 4 wystawy, seria warsztatów i wykładów; powstał film wideo oraz wydruki fotograficzne; a także wydana została dwujęzyczna publikacja. Do współtworzenia wydarzeń i zaprezentowania swoich prac zaproszonych zostało łącznie 12 artystów mieszkających w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Projekt miał zachęcać do refleksji nad nieustanną, choć często bagatelizowaną obecnością przyrody w postindustrialnych metropoliach. 

TPOH_WERNISAZ_MAJ2010_2.jpg
rebecca_baumann12.jpg
leave_art_alone_7.jpg

W POSZUKIWANIU SZCZĘŚCIA

- trwający blisko 2 lata projekt kuratorski zainicjowany jesienią 2008 roku w Londynie, wspólnie ze Zbigniewem Kotkiewiczem. Wzieło w nim udział przeszło 30 artystów międzynarodowych, okresowo lub długotrwale przebywających i pracujących w Wielkiej Brytanii oraz 5 artystów z Polski. W ideę projektu od samego początku wpisane były takie wątki jak ruch, podróż, dyslokacja, emigracja, multikulturalizm, miasto, przestrzeń prywatna i publiczna, współdziałanie. Na projekt złożyły się 3 wystawy w Polsce i w Wielkiej Brytanii oraz dwujęzyczna publikacja.

IMPROVISED SMOKE DEVICE

- projekt kuratorski zrealizowany z australijską artystką Rebeccą Baumann. Jej performance Improvised Smoke Device zaprezentowany w przestrzeni publicznej parku im. Adama Mickiewicza w Poznaniu po raz pierwszy został wykonany, jako część projektu Artists in Response to City Spaces w 2010 roku. Odtworzona w Polsce praca inspirowana była wyprawą artystki do Indii, gdzie badała ona m.in. zagadnienie zacierania się granic pomiędzy zabawą, a niebezpieczeństwem. Po zakończeniu akcji w parku publiczność przechodziła do pobliskiej galerii ON, w której prezentowana była nowa, przygotowana konkretnie do tej przestrzeni instalacja kinetyczna.

LEAVE ART ALONE. POLISH WOMAN ARTISTS PERFORM


- projekt kuratorski jednodniowego wydarzenia prezentującego działania w zakresie performance w wykonaniu czterech artystek polskiego pochodzenia, w tamtym czasie mieszkających i tworzących w Wielkiej Brytanii: Justyny Scheuring, Anny Kalwajtys, Moniki Karczmarczyk i Oli Winnickiej. Wypowiadające się, na co dzień w różnych mediach artystki - realizujące działania od rzeźby czy grafiki po obiekt- zaprezentowały szerokie spektrum możliwych podejść do zrozumienia sztuki akcji. Wydarzenie objął patronatem Konsul RP w Edynburgu oraz Stowarzyszenie Scottish Polish Cultural Assotiation. 

Copyright © by Joanna Tekla Woźniak 2020